Labels

About

Introduction

Saturday 4 March 2017

BULETIN 2.0 SESI 2016/2017



Ukhuwwah dalam Persatuan/Kelab


Apa itu ukhuwwah??
Dari segi bahasa ia berasal daripada perkataan akhun yang bermaksud saudara. Dari segi istilah pula bermaksud perasaan kasih sayang, tolong menolong, bantu membantu, bertolak ansur antara satu sama lain dan mencintai sesama umat Islam hanya kerana Allah. (Menurut al-Quran, Surah al-Hujurat: 10)

Nilai ukhuwwah dalam persatuan/kelab:

Menjadi satu lumrah kehidupan manusia bahawa ia memerlukan orang lain dalam kehidupannya sepertimana sabda   Nabi Muhammad s.a.w, “Seorang mukmin dengan mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan dan saling mengukuhkan antara satu sama lain”(HR Bukhari). Berdasarkan hadis ini, Nabi Muhammad s.a.w membuat perumpamaan orang beriman dengan sebuah bangunan. Apa yang dapat kita fahami daripada hadis tersebut adalah fungsi seorang mukmin dengan mukmin yang lain. Dalam sebuah bangunan ada mukmin yang berfungsi sebagai pintu, ada yang berfungsi sebagai atap, ada yang  berfungsi sebagai tingkap, ada yang berfungsi sebagai kayu. Kesemuanya mempunyai fungsi yang berbeza untuk memastikan bangunan tersebut agar tetap berdiri kukuh.


            Menyertai persatuan/kelab mejadi salah satu platform untuk menyemai nilai-nilai ukhuwwah. Dalam kalangan ahli, Allah s.w.t kurniakan kelebihan yang berbeza-beza. Ada yang dikurniakan dengan sesuatu kelebihan yang tidak dimiliki oleh ahli yang lain dan ada pula kelebihan yang dikurniakan kepada ahli lain yang tidak ada pada dirinya. Maka kelebihan-kelebihan tersebutlah yang akan mengukuhkan lagi ukhuwwah semua ahli dalam persatuan/kelab tersebut.



            Jangan sesekali riak dengan sedikit sahaja kelebihan yang Allah s.w.t kurniakan. Ia akan menjejaskan nilai ukhuwwah persatuan/kelab tersebut seterusnya menyebabkan hubungan sesama ahli menjadi renggang. Jangan sesekali juga merasakan diri kita lebih pandai daripada orang lain walaupun itu hakikatnya agar kita mengenal apa itu tawadu’. Program-program yang dirancang pasti akan melalui pelbagai proses yang kadang-kadang agak menyukarkan. Kepenatan itu juga merupakan suatu perkara yang biasa dirasai dalam melaksanakan program persatuan/kelab. Namun segala kepenatan itu akan hilang sekiranya semua ahli memberikan kerjasama dengan baik.

            Keikhlasan dalam melakukan kerja persatuan/kelab di IPTA amat penting memandangkan ia adalah kerja yang tidak dinilai dengan wang ringgit. Tidak dinafikan memegang jawatan dalam persatuan/kelab merupakan sesuatu tanggungjawab yang besar bagi sesiapa yang menganggapnya suatu amanah yang pasti akan dipersoalkan pada hari kiamat kelak. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Kamu semua adalah pemimpin dan akan dipertanggungjawabkan terhadap pimpinannya”. Sifat ikhlas akan mendorong seseorang untuk menyempurnakan hidup berukhuwwah dan akan melahirkan insan yang berkhidmat tanpa noktah akhir.



Ahli Majlis Tertinggi,
Kelab Pengajian Arab dan Tamadun Islam.

0 comments:

Post a Comment