Labels

About

Introduction

Saturday 4 March 2017

BULETIN 2.0 SESI 2016/2017


TIPS USAHAWAN MUDA

1) Disiplin


Anda perlu ada disiplin yang kuat dalam setiap bisnes yang anda pilih. Contohnya, anda memilih untuk menjadikan blogging sebagai bisnes. Anda perlu ada keazaman yang kuat untuk terus menulis. Menulis di blog tidaklah semudah yang disangka. Ada kalanya ramai orang yang datang, ada kalanya tidak ada langsung. Namun, usaha untuk menulis harus diteruskan.


2) Promosi


Anda bermula daripada sifar. Anda seorang yang masih muda. Tidak mempunyai apa-apa latar belakang perniagaan. Jadi anda perlu menjual diri anda kepada prospek anda. Tujuan pertama, supaya anda dikenali. Apabila anda dikenali, anda telah memperluaskan prospek anda. Tujuan kedua, supaya pelanggan tahu produk anda. Apabila pelanggan tahu produk anda, mereka akan meletakkan produk anda di dalam opsyen mereka. Ini telah menaikkan kebarangkalian produk and untuk dijual. Tujuan ketiga, mencipta kesinambungan, maksudnya, orang ramai tengok atau dengar sahaja nama anda, mereka tahu, anda melakukan bisnes ini. Contohnya, orang dengar nama Saiful Nang, orang tahu yang beliau seorang fotografer professional.


3) Penyelidikan


Ataupun kata lainnya membaca. Membaca adalah jambatan ilmu. Jika anda ingin serius dalam bisnes anda, anda harus terus membaca. Ini untuk meningkatkan kefahaman anda dalam sesuatu bidang. Juga untuk mengubah diri anda menjadi seorang pakar. Tidak susah untuk membaca. Yang penting istiqamah. Satu hari satu jam, satu minggu satu buku, satu bulan 4 buku dan satu tahun anda akan menghabiskan 48 buah buku. Cukup untuk menjadikan anda pakar dalam bidang anda.


Lajnah Keusahawanan,
Kelab Pengajian Arab dan Tamadun Islam.

0 comments:

Post a Comment